Home / Sport / ‘Tiger’ Kalahkan ‘Crocodilo’ 1-0, ‘Viva’ Timor Leste!

‘Tiger’ Kalahkan ‘Crocodilo’ 1-0, ‘Viva’ Timor Leste!

Bagikan Halaman ini

Share Button
tl-malaysia Foto: Lemos Ell Walquen‎ (Grup Timor Post)

 

 

MORAL-POLITIK.COM -Bola itu bundar atau bulat adalah ungkapan klasik tapi takkan lekam dimangsa waktu. Begitupun yang terjadi dengan mimpi besar dunia sepakbola negara matahari terbit, Timor Leste/Lorosae.

Setelah pasukan ‘Crocodilo’ (Buaya) Timor Leste itu berhasil bermain imbang melawan pasukan Harimau Malaysia 1-1 di kandang Harimau pada beberapa waktu silam, Harimau bertekat untuk melakukan perlawanan mati-matian di ‘pusingan’ kedua yang berlangsung tadi, Selasa (13/10/2015) petang di Dili.

Pertarungan ini sendiri menurut catatan Notainfo.com merupakan perlawanan kelima kumpulan A antara Timor Leste vs Malaysia untuk sesi kelayakkan Piala Dunia 2018 dan Piala Asia 2019 yang pastinya akan menjadi tumpuan.

Setelah sekadar seri satu sama dengan Timor Leste pada perlawanan pusingan pertama yang berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil sebelum ini, penonton dan penyokong skuad Harimau Malaya pastinya mengharapkan kemenangan. Lebih-lebih lagi selepas melalui beberapa perlawanan yang hambar sebelum ini.

Lepas dari itu, ada catatan buram yang ditorehkan oleh ‘Harimau Malaya’, yakni selepas 4 perlawanan pusingan pertama di kumpulan A untuk sesi kelayakkan Piala Dunia 2018 dan Piala Asia 2019, Malaysia belum lagi mencatatkan sebarang kemenangan. Hanya mampu seri satu perlawanan dan kalah baki tiga perlawanan kepada Arab Saudi, Palestin dan UAE. Dengan hanya mendapat satu gol dan 20 gol bolos secara keseluruhan, penyokong kini mengharapkan keajaiban.

Bagaimana dengan nasib ‘Pasukan Buaya’? Joke, relawan moral-politik.com di Dili menulis via inbox di Facebook, kekalahan 0-1 dari ‘Harimau Malaya’ pada petang ini seolah-olah mendesak ‘Pasukan Buaya’ untuk kembali berbenah diri guna menghadapi sisa pertandingan berikutnya, di Palestina dan di negara lainnya.

Baca Juga :  Terbukti bersalah, terdakwa PS divonis 1 tahun penjara

“Kami tak mengira ‘Pasukan Buaya’ bisa dimangsa ‘Pasukan Harimau Malaya’ 0-1. Sebab pertarungan berlangsung di kandang sendiri dan didukung oleh fanatisme masyarakat TL yang begitu membaranya,” katanya.

Kendati demikian, Joke bisa menghibur dirinya sendiri. Di bibir laporannya, dirinya menulis. “Bola itu bulat. Yang pasti besok juga tetap bulat. Kekalahan petang ini adalah refleksi besar buat negara kami untuk menata kembali strategi supaya kemenangan demi kemenangan bisa ditorehkan oleh ‘Pasukan Buaya’ di pertarungan-pertarungan mendatang. Viva Timor Leste,” pungkasnya.

Penulis: Vincent

Komentar Anda?

Bagikan Halaman ini

Share Button